Ortodonti

ORTODONTİK TEDAVİ

Ortodonti: uyumsuz ve çapraşık dişlerin uyum ilişkilerini teşhis ve kontrol eden, bu durumu önlemeye çalışan ve tedavisini yapan diş hekimliği uzmanlık dalıdır.

Ortodontik problemler neden oluşur ve nasıl tedavi edilir?

Çeneleri ilgilendiren bozukluklar (alt çenenin önde ya da geride olması gibi) genellikle irsidir. Bazen birey çene kemiği büyüklüğünü ebeveynlerden birinden, diş büyüklüğünü diğerinden alır. Eğer çene büyük, diş küçükse dişler aralıklı olur. Dilin normalden büyük olması, ağızda çekilmiş diş boşluklarının olması da dişlerin aralanmasına sebep olur. Çene kemiği küçük, dişler büyükse dişler çeneye sığamaz ve çapraşıklık oluşur.  İskeletsel kaynaklı problemler varlığında hastanın yaşına göre tedavi yöntemine karar verilir. Eğer hasta ergenlik dönemindeyse ve alt çenesi ya da üst çenesi gerideyse ortodontik yöntemlerle tedavi edilebilir. Hasta yetişkinse şiddetli iskeletsel bozukluklar ortodonti-cerrahi işbirliği ile tedavi edilir.

Fonksiyon bozukluklarına bağlı olarak da (ağız solunumu gibi) çene uyumsuzlukları oluşabilir. Ağız solunumu yapan bir hastada üst çene genellikle dar kaldığı için V formundadır. Uzun süre yalancı emzik ya da biberon kullanma, parmak emme, tırnak yeme, vb., gibi alışkanlıklarda ortodontik bozukluklara sebep olabilir. Alışkanlıklar olabildiğince erken tedavi edilmelidir (7-10 yaş arası). Bunların erken yaşta fark edilmesi sayesinde basit bir aparey kullanımı ile kötü yönde etkilenecek olan iskeletsel bozukluğun önüne geçilmiş olur. Çapraşık dişlerin bir diğer sebebi de erken veya geç süt dişi kayıplarıdır. Her süt dişinin bir düşme zamanı vardır. Örneğin, 10 yaşında düşmesi gereken bir süt dişi 8 yaşında düşerse ağızda bulunan daimi dişler bu boşluğa doğru kayarlar ve oradan çıkması gereken diş kendine yer bulamaz. Bu durumda bu diş, diş kavsinin dışına ya da içine doğru gelişir, ya da bazı durumlarda gömük kalır.

Ortodontik tedavi ağrılı mıdır?

Ortodontik tedavide kullanılan tel alaşımlarının gelişmesiyle beraber, dişlerde görülen hassasiyet azalmıştır. Tedavi başlangıcında görülen, diş hareketine bağlı ısırma esnasında oluşan sızlamalar basit ağrı kesicilerle giderilebilmektedir.

Ortodontik tedavi pahalı mıdır?

Çapraşıklık nedeniyle fırçalanamayan dişler çürür veya  dişeti hastalıkları ve dişeti çekilmesi nedeniyle kaybedilebilir. Doğru zamanda yapılmış ortodontik tedavi, ileri yaşlarda ortaya çıkacak diş kayıplarına mani olur ve kaybedilen dişleri telafi etmekten çok daha ucuzdur.